You, Avatar

You, Avatar: Bring your real face virtually alive

Photofit. Cool avatar app by twinity








קמפיין הבחירות של ברק אובמה עם אווטאר בתוך עולם וירטואלי סקנדלייף

אחת המגמות המובילות בתעשיית העולמות הוירטואליים לשנת 2009 היא כניסתם של יותר גורמים ומוסדות ממשלתיים אל העולמות הוירטואלים, לצרכי מתן שירותים, אימון והדרכה, מאחר שמערכות הרגולציה והזיהוי האישי מתפתחות ועלויות הפיתוח יורדות. 
 
בנסיעת מבחן בכלכלת המטאוורס דיווחנו שהילארי קלינטון הקימה מטה הבחירות בעולם הוירטואלי סקנד לייף, במסגרת הקרב העז שניטש בינה לבין ברק אובאמה על הזכות לשבת בכיסא המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית. 
 
אובאמה שניצח בהתמודדות הפנימית אמור לפגוש היום, יום שישי, בעימות מתוקשר את ג'ון מק'יין, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית. מק'יין מסרב להתייצב לעימות בטענה שחשוב לו יותר למצוא פתרון לשבר הכלכלי בארצות הברית, אך אף אחד לא קונה את הזה. 
 
הסיבה האמיתית היא היתרון של אובאמה על מק'יין בסקרים.  
 

האם יתרון הזה בא לידי ביטוי גם בעולם הוירטואלי סקנד לייף ? 

 
 
בסקר של Social Research Foundation שפורסם השבוע, מביס אובאמה בהפרש גדול את מק'יין בסקנד לייף. בסקר, שתוצאותיו המלאות יתפרסמו בתחילת אוקטובר, נמצא שאחוז תושבי העולם הוירטואלי ילידי ארה"ב שתומכים באובמה, גדול פי שניים ויותר מאחוז התומכים במק'יין [ראו תרשים]. אובאמה זוכה לאחוזי תמיכה גבוהים יותר בקרב תושבי סקנד לייף שאינם ילידי ארה"ב. בעקבות הממצאים הללו החלטתי לבקר במרכזי התמיכה של שני המועמדים לנשיאות ארצות הברית בעולם הוירטואלי סקנד לייף ולראות מה אפשר ללמוד מכך על הזירה הפוליטית הישראלית.
 
 
מטות המועמדים לנשיאות ארצות הברית בסקנד לייף מרכז התמיכה הרפובליקני "דיבור ישיר בקפה" של מק'יין ופיילין נמצא באי וירטואלי בסקנד לייף גדול יותר מאשר מטה הבחירות של אובמה. במרכז ישנם מספר בניינים ואובייקטים שמפוזרים ללא סדר וארגון ברור. המטוס הראשון של האחים רייט על המדשאה וספינת אוויר גדולה מעל הבניין המרכזי. הבניינים מעוצבים בסגנון בתי המתיישבים הראשונים בבוסטון. מסיבה לא ברורה, בעל השטח אינו מאפשר לשמור את נקודת הציון של המטה לצורך ביקור חוזר. חלק מהאובייקטים במטה אינם עובדים ואין אפשרות לעוף מעל לאי, אחת הפעולות האהובות על המשתמשים בסקנד לייף. מעוז הרפובליקנים בסקנד לייף מאכזב. האם הסופרוומן שפגשתי במרכז התמיכה של מק'יין בסקנד לייף תוכל לסייע לו להיחלץ מהפיגור בסקרים? אני בספק. 
 
אני מבצע "טלפורט" ומשתגר למטה יריבו הדמוקרטי, ברק אובמה. אובאמה שלא טרח להקים מטה וירטואלי בהתמודדותו נגד הילארי קלינטון, בחר בקרב על הנשיאות להקים מטה. המטה הוירטואלי כולל שתי קומות מעוצב בסגנון היי-טק, נקי וזורם שמשדר רעננות. באולם הכניסה בעל התקרה הגבוהה, תמצאו מסכי מחשב דקים, מסכי פלזמה ובהם מידע, קבצי מולטימדיה וקישורים לאתרים. בצד האולם תוכלו מוצגות עמדותיו של אובאמה בסוגיות מרכזיות: 
 
אתיקה וזכות הבחירה, חיזוק ערכי המשפחה, דרכים לשיפור מערכת החינוך, התמודדות עם המשבר האקולוגיה, סוגיית עירק, חיזוק מעמדה של ארצות הברית בעולם ועוד. 
 

מה אפשר ללמוד מכך לגבי הזירה הפוליטית בישראל? 

את תוצאות הסקר בסקנד לייף יש לקחת בעירבון מוגבל, אך למרות זאת ברור שהעולמות הוירטואליים משקפים במידה מסוימת את הלכי הרוח שלנו בעולם הממשי. הכול אנשים. בחינת התנהגות תושבי המטאוורס, או "עולמות המראה" Mirror Worlds כפי שהם מכונים בשפה האנגלית, מאפשרת ללמוד על רחשי הציבור בזמן אמיתי. חשוב מכך, העולמות הוירטואליים מאפשרים לקיים שיח ציבורי פתוח בין אנשים ממחנות שונים. למרות לא ניתן להסיק ממערכת הבחירות אחת לאחרת, הפוטנציאל שטמון בעולמות הוירטואליים כזירה פוליטית רלוונטית הוא ברור. בניית מטות בחירות ומשרדים לנבחרי ציבור בכנסת יכולה ליצור הזדמנות לחידוש האינטראקציה הישירה בין המועמד לבין הציבור, שבמקרים רבים נמנעת בשל מגבלות סידורי בטחון ואבטחה. 
 
במאמר מוסגר, גם בעולמות הוירטואליים נדרשים סידורי בטחון מתאימים למניעת פיגוע או פיצוץ וירטואלי. הקמת מטות בחירות למועמדים יאפשרו למועמדים לראשות הממשלה ולנבחרי הציבור בכנסת להציג את עמדתם בסוגית שונות באמצעי מולטימדיה מגוונים. הנבחרים יוכלו להיפגש "פנים אל פנים" עם בוחריהם, להניע קמפיינים ואפילו לגייס כספים און ליין מתורמים מחו"ל. נציגי המפלגות יוכלו להיפגש עם אזרחים ממחנות פוליטיים יריבים וללמוד על הלכי הרוח שלהם. הקמת מטה מפלגה בסקנד לייף משדרת מסר של קידמה טכנולוגית.  
בניגוד לדעה הרווחת, הקמת מטה מפלגה או מטה בחירות וירטואלי בסקנד לייף או בעולמות וירטואליים אחרים אינן כרוכות בעלויות גבוהות
 
אני יכול לדמיין את ציפי ליבני, בנימין נתניהו ואהוד ברק עם אווטאר בתוך סקנד לייף. ואתם? 
 
אודות הכותב
ד"ר חנן גזית מייסד MetaverSense  הוא מראשוני חוקרי משחקי וידאו בישראל. חנן עומד בראש די.ג.ר.ה ישראל-  המרכז הישראלי של איגוד חוקרי משחקים דיגיטליים העולמי, חבר מערכת בכתב-העת הבינלאומי משחקים וסימולציות נתמכות מחשב, יועץ לארגונים, חברות הייטק וסטארטאפים, חבר מייסד של איגוד העולמות הוירטואליים העולמי, חוקר, מרצה ומנטור באקדמיה.
 
למתענינים
אתר Social Research Foundation: http://www.socialresearchfoundation.org
 
 

12 מגמות מובילות בעולמות וירטואליים ב 2009 לקראת השנה החדשה




לכבוד השנה החדשה ריכזתי עבורכם את 12 המגמות המובילות בתעשיית העולמות הוירטואליים ב 2009. סיכום המגמות מתבסס על הדברים החמים שהוצגו בשלושה אירועים מרכזיים שהתקיימו החודש, שבהם השתתפתי בוירטואלי: תערוכת העולמות הוירטואליים שהתקיים בלוס אנג'לס, כנס עולמות וירטואליים רציניים בקובנטרי אנגליה, כנס קהילת משתמשי העולם הוירטואלי סקנד לייף וקהילת אנשי החינוך בסקנד לייף שהתקיים בפלורידה.

1. שוק העולמות הוירטואליים לעסקים מקבל את ההכרה והלגיטימציה הנדרשת עם הצטרפות Google Lively לשחקני מפתח מובילים אחרים כדוגמת, IBM, SUN ו Cisco. ההכרה זו עשויה להפוך בהמשך את תעשיית העולמות הוירטואליים מזרם שולי לענף מרכזי בתעשיית האינטרנט. בכל מקרה, אני ממליץ לערוך נסיעת מבחן במטאוורס בסימן השנה החדשה.

2. יותר ויותר כלים עסקיים יהיו זמינים עבור חברות. נושא אבטחה המידע והמרחב הוירטואלי התלת ממדי לעסקים יזכה לטיפול ומתן פתרונות טכנולוגיים. שתי דוגמאות בהקשר זה הוצגו בתערוכת העולמות הוירטואליים שהתקיימה בלוס אנג'לס Virtual Worlds Expo :
המיזם של Rivers Run Red ו Linden Lab לפיתוח כלים עסקיים ומרחב עבודה בעולם הוירטואלי סקנד לייף וההכרזה על השקת Sametime3D של IBM בתוך עולמות וירטואליים תלת ממדיים. [ראו בקליפ].


3. תנועה מהעולם הממשי אל העולמות הוירטואליים: יותר ארגונים, מוסדות וחברות יכנסו אל תוך העולמות הוירטואליים לצרכי עסקים, שיווק ופרסום, אימון והדרכה, למידה,. יותר כלי אינטרנט שיתופיים, בלוגים, וויקי, מערכות LMS לניהול למידה כגון sloodle ישולבו בעולמות הוירטואליים התלת ממדיים. ביצוע עסקים ממשיים בסחורות וירטואליות יהפוך לדבר שגרתי.

4. מגמה הפוכה מהעולמות הוירטואליים אל העולם הממשי: יותר ויותר מוצרים וירטואליים שנוצרו עבור המשתמשים בעולמות וירטואליים יהפכו למוצרים סחירים ממשיים בעולם הממשי. לדוגמה, דמויות וחפצים וירטואליים בעולם הוירטואלי לילדים Habbo Hotel כבר מוצעות למכירה על מדפי החנויות בעולם הממשי.

5. טכנולוגיות הפלאש והג'אווה ימשיכו להתפתח בקצב מסחרר, יחד עם התפתחות סטנדרטים, חומרה ומאיצים גראפיים מתקדמים. כתוצאה מכך, נראה הרבה יותר עולמות וירטואליים תלת ממדיים מבוססים אינטרנט Web3D ומבוססי קוד פתוח. ההתפתחות הטכנולוגית תלווה בהתפתחות רשתות חברתיות וקהילות ידע כדוגמת Immersive Education ו Open Sim.

6. מערכות וסט כלים כדוגמת WebFlock למפתחים, יקטינו את עלויות וזמן תהליך הפיתוח של עולמות וירטואליים חדשים ויסייעו להפצתה של הטכנולוגיה.

7. מגמת הפצת/ שבירת גבולות העולמות וירטואליים, שהחלה עם Active Worlds , Vivaty, Google Livley על גבי פלטפורמות רשתות חברתיות כפייסבוק תמשך. נראה יותר חברות כדוגמת IMVU נכנסות למשחק ויותר עולמות וירטואליים יתאפשרו גם במכשירי הסלולאר כ iphone . חברות כדוגמת Myrl יציעו פתרונות לארגון כל האוואטרים [הדמויות שלכם] מכל העולמות הוירטואליים במקום אחד. חברות כמו Unity3D יציעו פתרונות מתקדמים ליצירת והעברת אובייקטים בין עולמות וירטואליים סגורים בזמן אמת.

8. ייצוג הדמויות בעולמות הוירטואליים ילך ויתקרב למה שרואים בסרטי הוליווד. הדמויות ילכו ויתקרבו לאופן שבו אנו נראים במציאות, מהבעת רגשות בזמן אמת, ועד לאופן שבו נע השיער והביגוד ברוח. ראו יותר ויותר מציאותיים ויכללו הבעות פנים . יותר ויותר חברות כדוגמת 2TC יציעו מחוללי דמויות [מנוע] ליצירת דמויות מציאותיות.

9. כניסת גורמים ומוסדות ממשלתיים, רשויות הצבא וביטחון לעולמות הוירטואליים לצרכי מתן שירותים, אימון והדרכה, לצרכי אימון כוחות לשעת חרום – מענה ראשוני תתרחב. ככל שמערכות הרגולציה והזיהוי האישי יתפתחו ועלויות הפיתוח ירדו. בדוגמה, פיתוח סביבת אימון עבור צוערי משרד ההגירה הקנדי בסקנד לייף בעלויות נמוכות, שפותח בקולג' בקנדה. נמצא שרמת מיומנויות התקשורת ומתן השירות של המתאמנים בסימולציה עלתה ב 35% אחוז. [ראו בקליפ]


10. יותר כלי אינטרנט שיתופיים, בלוגים, וויקי, מערכות LMS לניהול למידה כגון sloodle ישולבו בעולמות הוירטואליים התלת ממדיים.

11. ממשקי מוח-מחשב וממשקי קונסולות משחקים דיגיטאליים כדוגמת ה Wii - בקוד פתוח יאפשרו לאוכלוסיות בעלי צרכים מיוחדים להשתתף באופן פעיל בעולמות הוירטואליים תוך שבירת המגבלות והמחסומים הפיזיים.

12. חברות כדוגמת ו 3DXplorer יציעו פלטפורמות וכלים ליצירת עולמות וירטואליים על בסיס דפדפן מבוסס JAVA , שניתנים להטמעה בקלות באתרי אינטרנט קיימים. אלה יסייעו להתפתחות והפצת ה Web3D-. יותר ויותר חברות ועסקים יאמצו וישלבו מרחבים תלת-ממדיים על בסיס הרשת באתרים קיימים.

לסיכום הסקירה שאלה פתוחה:
באיזה אופנים יבחרו חברות, ארגונים ומוסדות מישראל להשתלב בעולמות הוירטואליים בשנת 2009 ? האם השוק בארץ הבשיל למימוש הפוטנציאל שטמון במדיום? מוכנים להסתכן ולנחש?

שנה-טובה,
ד"ר חנן גזית
-------

הכותב, ד"ר חנן גזית, עומד בראש MetaverSense הפועלת בעולמות וירטואליים ומשחקים דיגיטאליים ומתמחה בייעוץ, הדרכה ופיתוח פרויקטים לקהל לקוחותיה: משקיעים ויזמים, חברות, מוסדות וארגונים במגזר הפרטי והציבורי. ד"ר גזית הינו יועץ לאיגוד העולמות הוירטואליים העולמי AVW ומייסד די.ג.ר.ה ישראל- המרכז הישראלי של הארגון הבינלאומי לחקר משחקים דיגיטאליים. חבר מערכת כתב העת הבינלאומי למשחקים וסימולציות נתמכות מחשב. חוקר ומרצה ב H.I.T - מכון טכנולוגי חולון


קישורים למתעניינים:
2TC
3DXplorer
AVW
Cisco
Google Lively
Habbo Hotel
IBM Sametime3D
Immersive Education
IMVU
Loyalist College Canadian Border Simulation
Myrl
Open Sim
Rivers Run Red
Second Life
Serious Virtual Worlds08
SLCC08
SLEDcc08
sloodle
Sun
Unity3D
Virtual Worlds Expo
Vivaty
Web3D
WebFlock
Wii